۴ فناوری جدید که بازار فروش املاک را متحول خواهند کرد


به گزارش اقتصاد آنلاين به نقل از ايسنا، تا همين چند وقت اخير، تمام تبليغات در حوزه املاك و مستغلات كم و بيش به چند عبارت ثابت و مشابه محدود مي‌شد؛ علاوه‌ براين، اين تبليغات تنها در روزنامه‌ها، مجلات و ضميمه‌اي تحت عنوان نيازمندي‌ها منتشر مي‌شد كه به ازاي هر مورد تبليغ هم مبلغ مشخصي دريافت مي‌شد كه اين مبلغ نيز بر اساس تعداد خطوط آگهي‌ها تعيين مي‌شود. از همه جالب‌تر اينكه اين آگهي‌ها هيچ عكس يا اطلاعات تصويري از ملك هم نداشتند. اما با ظهور اينترنت، پرتال‌ها شروع به جذب ترافيك قابل توجهي كردند و امكان افزودن جلوه‌هاي بصري نظير عكس و فيلم، ماهيت تبليغات در حوزه املاك را نيز به كلي عوض كرد. در ابتدا، اين تبليغات به افزودن تعدادي عكس محدود بود كه اغلب اين تصاوير نيز عكسهايي بودند كه با كيفيت بسيار بد، آن هم توسط مديران آژانس‌هاي املاك گرفته مي‌شدند. اما امروز، شاهد افزايش روز افزون آگاهي از اهميت استفاده از عكاسي حرفه‌اي و با كيفيت براي فايل‌ها املاك و در كنار آن ظهور فناوري‌هاي خلاقانه و جديدي هستيم كه تاثير آنها در بازار تبليغات املاك و مستغلات درحال افزايش است. احساسات و درگيري ذهني نقش جلوه هاي بصري در تبليغات املاك و مستغلات، تنها معرفي ملك مورد نظر نيست بلكه اول از همه ايجاد «ارتباط احساسي» و سپس درگير كردن خريدار احتمالي با فرآيند خريد ملك است و بدين ترتيب، رويكرد منفعل فرد به حضور فعال تبديل مي شود. جلوه‌هاي بصري قدرتمند، براي روابط تجاري موثر نه تنها با خريداران بلكه با فروشندگان، بسيار مهم هستند. براي دستيابي به اين مهم، آژانس‌هاي املاك در حال حاضر از چهار فناوري جديد يعني عكاسي، فيلمبرداري، تصويربرداري سه‌بعدي و غوطه‌ورسازي مشتري با ابزارهاي مختلف و متعدد تبليغاتي (بمباران تبليغاتي) استفاده مي‌كنند. افزايش روزافزون استفاده از عكسهاي چشم‌نواز از املاك با وجود عكسهاي جذابي كه روي اينترنت قرار مي‌گيرند و بازديدكننده را مجاب مي‌كنند تا وارد وبسايت شده و يك ملك را مشاهده كنند، ديگر دوربين گوشي هوشمند مديران آژانس حرفي براي گفتن ندارد. به همين علت است كه آژانس‌هاي املاك بيشتري در دنيا از خدمات شبكه عكاسان حرفه‌اي استفاده مي‌كنند. در زمينه فناوري، عكس‌هاي با كيفيت HDR و رتوش شده، قواعد بازي را تغيير مي‌دهند. هم‌اكنون وبسايت‌هايي وجود دارند كه ظرف مدت بسيار كوتاه با قيمتي بسيار منطقي، عكس‌ها را رتوش حرفه‌اي مي‌كنند. به لطف اين وبسايت‌ها، همچنين اين امكان وجود دارد كه با ابزارهاي حرفه‌اي اديت عكس، بتوان وسايل موجود در اتاق‌ها را حذف كرد و بدين‌ترتيب تصاويري عاري از شلوغي در اختيار خريداران احتمالي قرار داد. علاوه‌براين، با استفاده از فناوري شبيه‌سازي مجازي مي‌توان يك محيط مجازي طراحي كرد كه به كمك آن خريدار احتمالي مي‌تواند تصوير كاملي از حضور خود و وسايلش در خانه جديد داشته باشد و اين همان چيزي است كه يك عكس ساده از اتاق خالي نمي‌تواند به خريدار القا كند. آيا تصاوير ويديويي تنها منحصر به املاك لوكس مي‌شوند؟ تصاوير ويديويي، به خصوص روي نسل جوان تاثيرات احساسي غيرقابل مقايسه‌اي نسبت به ساير شيوه‌هاي تبليغاتي دارند. در ايالات متحده، تصاوير ويديويي مربوط به املاك، فيلم‌هاي كاملا واقعي تبليغاتي هستند كه توسط فيلمسازان حرفه‌اي و مستعد ساخته شده‌اند. قطعا در فروش املاك لوكس و به خصوص وقتي پاي مشتريان خارجي وسط است، تصاوير ويديويي نقش مهم‌تري ايفا مي‌كند. اينكه تصاوير ويديويي تا چه اندازه در ساير بخش‌هاي بازار هم موفق عمل كند، بستگي به اين دارد كه تا چه حد از مدل كسب و كار مرتبط و موثري استفاده شده باشد. عهد فناوري ۳بعدي پس از حدود ۳ سال آزمون و خطا، تورهاي مجازي سه‌بعدي پا به عرصه بازار تبليغات گذاشتند و هم‌اكنون با هزينه‌اي معقولانه‌تر تهيه و توليد مي‌شوند. ديجيتالي شدن كامل فضاي يك خانه كه امكان اجراي تور مجازي از فايل‌هاي املاك را فراهم مي‌آورد، نه تنها باعث مي‌شود تا خريدار احتمالي كاملا در فضاي خانه مورد نظر خود قرار بگيرد بلكه داده‌هاي ديجيتالي از ملك اين امكان را فراهم مي‌كند تا او بتواند حتي مبلمان، نقاشي و پوشش كف خانه را نيز به دلخواه خود تغير دهد تا او براحتي و به شكل كاملا واقعي تغييرات مورد نظرش را در خانه جديد مشاهده كند. بُعد تعليق تورهاي مجازي تعليقي كه اغلب با استفاده از عينك‌هاي پوشيدني اجرا مي‌شوند، در زمينه افزايش كيفيت تجربه كاربران، تحول عظيمي ايجاد كردند و اين امكان را به خريدار احتمالي مي‌دهند تا مانند يك خانه واقعي، در فضاي خانه مورد نظرشان قدم بزنند و از اتاقي به اتاق ديگري بروند. اين تصاوير و محيط آن به حدي واقعي هستند كه باعث مي‌شود تا كاربر خيلي زود فراموش كند كه هدستي روي سر خود دارد. او بلافاصله آماده تصميم‌گيري براي خريد مي‌شود. البته شايد اين امكان براي شما مانند فيلم‌هاي تخيلي خيلي دور از ذهن بنظر برسد اما بزودي اين اتفاق مي‌افتد. برنده نبرد فناوري كيست؟ آيا تمامي اين ۴ فناوري مي‌توانند به حيات خود ادامه دهند و بازار املاك را بين خود تقسيم كنند؟ آيا يكي از اين فناوري‌ها مي‌تواند بر ديگري برتري يابد؟ به طور حتم، عامل اصلي در موفقيت اين فناوري‌ها، «كاربرپسند بودن» آنها و از همه مهمتر ظرفيت تغيير خريدار احتمالي به خريدار واقعي، از طريق درگير كردن ذهني او با ابزارهاي تبليغاتي محرك انگيزش احساسي است.